Újra működik a polgárőrség
Sokan még nem tudják, hogy a polgárőrség új formában, új vezetéssel, és egy új egyesülettel kezdte meg működését.
Az adminisztráció és a bejegyzés, valamint a működéshez szükséges rendőrségi együttműködés megkötése után az egyesület vezetése kérelmére az önkormányzat havi 70.000 Ft támogatást biztosít az egyesület részre az év végéig. Ehhez érkezik majd reményeink szerint a központi támogatás. Így az egyesület működési feltételei biztosítottak.
Az egyesület nagyon aktívan kezdte meg működését, mint azt számos esetben is bizonyították.
Aki tenni akar a közbiztonság javításáért, akár csak alkalomszerűen, néhány órában, az keresse őket. Minden segítség jól jön, nem várják el, hogy bárki is többet vállaljon, mint amit a munka és a család mellett bír. Lehet, már az a pár óra a "polgárőrség" felirattal is hozzájárul ahhoz a képhez, ami elriasztja a rossz szándékú embereket, hogy itt szem előtt vannak.
A vezetőik az alábbi telefonszámon érhetők el:
Uri Rudolf: 06-30-956-7426, Mihó Valéria: 06-70-628-0432.
Köszönet nekik, és Rudi párjának azért a kitartó és hosszú munkáért, amit az egyesület indítása érdekében tettek.
Fontos, hogy tegyünk a közbiztonságunkért! Ha gyanús eseményt látunk, akkor jelezzük nekik.
De ugyanilyen fontos az is, hogy ha csak egy kis ideje van valakinek, akkor segítsen, vegyen részt ebben a munkában. Sokan sajnos csak a Facebookon tudják kiírni, hogy hol vannak a polgárőrök, miközben a polgárőrség társadalmi munkában, térítés nélkül, a saját munkájuk és a családjuk mellett végzik tevékenységüket, és figyelnek ránk. Köszönet érte nekik!
Érsekcsanád Község Önkormányzata
>>>>
Beindult a turisztika
A korlátozások lazítását követően érzékelhetően fellendült a belföldi turizmus nem csak szerte az országban, hanem érzékelhetően Érsekcsanádon is.
Érsekcsanád turisztikai kínálata is folyamatosan fejlődik. Jelenleg az ötödik szálláshely működési engedélyét adjuk ki. A honlapunkon a szálláshelyek menüpontnál tájékozódni lehet ezekről, és az elérhetőségek is meg vannak adva. Kiadásra került a kávézó és étterem működési engedélye is, most már a tulajdonos döntése, hogy még idén kinyit, vagy csak tavasszal, amikorra teljesen felkészült a nyitásra.
Közben látszik, hogy óriási tömegek érkeznek evező túrákra, amiből gond is van, mert a parkolási kérdést is rendezni kell, hisz ekkora mértékű személygépkocsi forgalomra kevesen számítottak, így mi sem. A töltésen óránként érkeznek a 30-50 fős kerékpáros csoportok, látszik, hogy az emberek az aktív, mozgással teli kikapcsolódást keresik most inkább.
A szálláshelyek tulajdonosaival megbeszélést tartottunk, és az elmondásuk szerint nagyon jól alakulnak a foglalásaik, szeptember közepéig már most kifejezetten elégedettek az adatokat látva.
Természetesen mi sem mondtunk le a kemping építési tervünkről. Jelenleg készítjük ennek az anyagát, amivel az illetékes szakembereket, döntéshozókat, turisztikai vezetőket szeretnénk megkeresni. Szerencsére elképzelésünket támogatják evezős és kerékpáros szervezetek is, igazolva azt, hogy valóban jogos igény van ilyen jellegű szálláshelyre is.
Nem csak itt helyben, hanem más településekkel összefogva is dolgozunk ebben a témában. Terv, hogy készüljön egy olyan kiadvány, ami a kerékpáros turistáknak megadja az információkat, hogy egy-egy útvonalon hol lehet vendéglátó és szálláshelyeket találni, legyen egy reklámfilm a településekről, és szervezzünk olyan közös rendezvényeket, amelyeken be tudjuk mutatni ezen települések kínálatát. Erre már nyertünk is el pályázatot, Bogyiszlóval közösen.
A munka tehát folyamatosan zajlik, melyről amint tudok, be is fogok számolni.
Felső Róbert
polgármester
Internet fejlesztés
Többen is érdeklődtek azzal kapcsolatban, hogy a kivitelező mikor készül el az internetes fejlesztéssel, mivel ez befolyásolhatja azt, hogy melyik szolgáltatóval szerződnek.
A pályázati ügyintézőnk az alábbi választ kapta a megkeresésre:
Tisztelt Kubovics Balázs Úr!
A Magyar Telekom Nyrt. megbízásából épülő – NKM Áramszolgáltató Zrt.
villanyoszlopsorán haladó - optikai hálózat kivitelezése május végére az erősáramú oszlopcserék kivételével elkészült.
A Magyarország Kormánya által kihirdetett veszélyhelyzet ideje alatt az oszlopcserékre meghirdetett április havi áramszünetek Felső Róbert Polgármester Úr kérésére (digitális oktatás, home office, fűtési időszak) az áramszolgáltató részéről a kitűzött időpontokban felfüggesztésre kerültek.
A tanítási időszak befejeztével a kivitelező újból kezdeményezte az NKM Áramszolgáltató Zrt.-nél az oszlopcserékhez szükséges áramszünetek új időpontjait. A munkálatok elvégzéséhez kapott időpontok (augusztus elejétől szeptember elejéig) alapján a műszaki átadás szeptember közepére várható, és a távközlési szolgáltatás elindítása – a használatba vételi engedély jogerőre emelkedésétől – október végére tervezhető.
>>>>
Tájékoztatás az elkerülő útról
Az elmúlt időszakban folyamatos volt az érdeklődés az elkerülő út kapcsán. A Facebook közösségi oldalon egy videóban foglaltam össze a legfontosabb tudnivalókat, amelynek óriási volt a nézettsége, hisz már az első nap több, mint ezren nézték meg. Ugyanakkor sokan kérték azt is, hogy az újságban is mondjam el a fő információkat.
A Tervtanács június 26-án ülésezett, és mint döntés előkészítők a keleti elkerülő nyomvonalra tettek javaslatot a döntéshozó minisztériumnak. Támogatták a kerékpárút megtervezését, és hangsúlyozva, hogy bár nincs kompetenciájuk a véleményük megalkotására (azon is vita ment, hogy egyáltalán szavazhatnak-e róla), de javasolták az ipari területek rákötését.
Az ügyben a fő problémát az okozza, hogy meglátásunk szerint nem kaptunk választ a felvetett szakmai kérdéseinkre, pedig erre mindenképp szükség lett volna.
A fő kérdés véleményünk szerint az, hogy mit várunk el az elkerülő úttól?
Érsekcsanád részéről az hangzott el, hogy minél jobban vigye ki a forgalmat a faluból. Ezért mi olyan változatot szerettünk volna, ami a lakosság biztonságát a legjobban szem előtt tartja. Mi nem a nyomvonallal foglalkoztunk, hanem a lakosság biztonságával. A főút nyugati oldalán lévő közszolgáltatásokat (könyvtár, háziorvos, fogorvos, takarék, patika, temető, szabadidőpark, tüzép, buszmegállók, stb.) a főúton átkelve lehet csak megközelíteni. Még a tervezők is olyan anyagot tettek le az asztalra, ami szerint a keleti nyomvonal esetén közel napi 4.000-es forgalom marad a faluban (ez a mostani forgalom fele), míg nyugati esetén csak 2.000-es. Azaz a nyugati nyomvonal sokkal biztonságosabb, mert jelentősen kisebb forgalmat eredményez.
A mi kérdésünk az volt, hogy beszéljünk a forgalomtechnikai intézkedésekről és majd ez után döntsünk. Beszéljünk arról, hogy ki fogja felújítani a mostani főutat, ha az már önkormányzati tulajdon lesz, de még mindig óriási forgalom marad rajta. Meglátásunk szerint az érsekcsanádiak nem akarnak azért több adót fizetni, hogy azt a meglévő főút újra aszfaltozására költsük, miközben lehetne rajta kisebb forgalom is, csak ahhoz a másik nyomvonal kellene. Ha a döntéshozó a nagyobb forgalmú változatot választja, akkor fizesse a felújítás költségeit.
Sükösd ezzel szemben azért kérte a keleti nyomvonalat, mert a nyugati földek jobbak (azaz nekik a gazdák érdeke számított jobban) és mert a keleti változat olcsóbb és szerintük Sükösdnek jobb, mert az iparterületük könnyebben ráköthető. Ebben csak egy probléma van, mégpedig az, hogy hiába kértük őket, hogy mondják meg mekkora forgalmat várnak az iparterületükre. Jelenleg csak napelemek vannak ott, ami nagyjából nulla forgalmat generál. A Beni tó melletti iparterületünkön az ott dolgozókat nem számolva napi 40-50 gépjármű megy. Ők még azt sem mondták, hogy legalább ennyivel számolnak.
Számunkra nem teljesen világos, hogy miért jobb napi 40-50 gépjármű miatt a keleti változat, ami viszont a főúton meghagyja az óriási forgalmat. Viszont tiszteletben tartjuk, hogy nekik a gazdák érdeke és az ipari területükön a még nem létező üzemekhez érkező, senki által nem ismert forgalom fontosabb, mint a lakosok biztonsága. Remélhetőleg majd a felelősséget is vállalják, ha végül egy kifejezetten balesetveszélyes változat épül majd meg.
A nagy problémát az jelentette, hogy Sükösd így ellőtte a mi alkupozíciónkat. Így ugyanis lehetett azt mondani, hogy az önkormányzati kérések egy részét teljesítik (hisz Sükösd a keletit kérte), a többire (amit mi kértünk, hogy találjunk megoldást) meg sajnos nincs hatáskörük.
Baja Város alpolgármestere egyébként az érsekcsanádi véleményt támogatva a nyugati nyomvonal mellett érvelt, márcsak azért is, mert a Duna felől az Aldi körforgalomhoz érkező forgalmat nyugatról akarják kivezetni a főútra, így ésszerű lett volna az összes települést nyugatról elkerülni – ráadásul sokkal rövidebb útszakaszon. Teljesen ésszerűtlen, hogy az egyik település (Baja) nyugatról hozza ki a forgalmát, majd a következők (Érsekcsanád, Sükösd) meg keletről, azaz a kocsiknak egy jelentősen hosszabb szakaszon kell keringőzniük a települések között.
Igyekeztem hangsúlyozni a tárgyaláson, hogy mekkora a Dunai út forgalma, ami ráadásul folyamatosan nő (5 szálláshely, és 3 étterem fog üzemelni, rendszeresek az evezős csoportok, önkormányzat kemping építési tervei, stb.), ami keleti elkerülő esetén bent marad Sükösdön és Érsekcsanádon. Csakúgy, mint a Dunai út melletti üzemek forgalma, ami szintén folyamatosan nő, hisz az üzemek is bővülnek. A szakemberek szerint azonban ez a mérhető forgalom nem ér annyit, mint a sükösdi iparterület nem ismert, és meg sem jósolható forgalma. Ez sajnos szomorú! Mint ahogy az is, hogy volt olyan tagja a Tervtanácsnak, aki azt sem tudta, hogy a Duna partra a falu központjából lehet lemenni, azaz be kell jönni Érsekcsanádra és Sükösdre. Ráadásul a bírálati szempontok nagy többségében a nyugati elkerülő volt a jobb, de a keleti elkerülő néhány értékét felszorozták, így végül kihozták jobbnak.
Az Agrárminisztérium szakemberei hangsúlyozták a vadbaleseteket, ahol megállapították, hogy a keleti elkerülő sokkal veszélyesebb ilyen szempontból, így vadkerítés és vadátjárók megépítését kérték, hogy ez a veszély csökkenjen. Így viszont a Nemesnádudvar és Rém felé levő terület vadállományának mozgását fogják befolyásolni.
Mindettől függetlenül további levélben kértük az illetékes minisztert, hogy fontolják meg az általunk felvetetteket, és találják meg a forgalom csillapításának, a balesetveszély radikális csökkentésének a módját, és ha lehet, döntsenek a nyugati elkerülő nyomvonal mellett, főleg a bajaiak döntésének ismeretében.
Mindettől függetlenül azt is hangsúlyozni kell, hogy Érsekcsanád elkötelezett az elkerülő út megépítésével kapcsolatban, bármelyik nyomvonal is valósul meg. Ha van kerékpárút, és a forgalom csökken, akkor az már jelentős előrelépés, csak jobb lenne, ha a lecsökkent forgalom is minél kisebb lenne.
Felső Róbert
polgármester
>>>>
A vírushelyzet közben
A nyár közepén vagyunk és miközben a vírus miatti szabályokhoz egyre jobban hozzászokunk, sajnos egyre többen, egyre kevésbé akarják betartani azokat.
Az elmúlt időszakban számos lazító intézkedést hozott meg a Kormány, azonban a boltokban a szájmaszk használata továbbra is kötelező! Felhívom a figyelmet arra, hogy ellenőrzés esetén mind a boltot, mind a maszk nélküli vásárlót megbüntetik, így kérem, hogy a bevásárlás pár percére legalább tartsa be mindenki a szabályokat.
Augusztus 15-ig minden 500 főnél nagyobb rendezvény megtartása tilos. Ezért ebben az évben nem tudjuk sem a Halsütő Fesztivált, sem a Falunapot megrendezni. Tekintettel arra, hogy az augusztus 20-i tűzijáték is elmarad Budapesten, és később döntenek a rendezvények tiltásának fenntartásáról, vagy megszüntetéséről, a néptánccsoport vezetőivel egyeztetve a Szüreti Felvonulást sem tartjuk meg idén. Egy-egy ilyen rendezvény előkészítése több hónapos szervező munkával, óriási adminisztrációval és költségekkel is jár, amit bizonytalanra nem tud sem az önkormányzat, sem a néptánc csoport felvállalni.