Az elkerülő útról

Az elkerülő úttal kapcsolatban számos megkeresés érkezett hozzám, így a Facebook közösségi oldalon és a www.ersekcsanad.tv oldalon egy videó anyagban mondtam el a jelenleg megismerhető részleteket. A videó óriási nézettségű volt, hisz pár nap alatt közel 1.700-an tekintették meg. A visszajelzések nagyon jók voltak, szinte mindenki megköszönte a tájékoztatást.

Az újságban természetesen nem lehetséges egy 12 perces videó anyag minden mondatát leírni, így csak pár gondolatot ragadnék ki belőle, hisz az interneten most is megnézhető.

1/ Az építtető a Nemzeti Infrastuktúra Fejlesztő Zrt. (NIF), ők bízták meg a tervezőt, akinek egy döntés előkészítő anyagot kell készítenie, benne egy keleti és egy nyugati elkerülő lehetőséggel. A döntést a nyáron egy tervzsűri fogja meghozni.

2/ Az önkormányzatok nem döntéshozók. Egyelőre azokat az információkat várják tőlünk, amelyek befolyásolhatják a tervezést.

3/ Érsekcsanád képviselő-testülete számára kiemelten fontosak az alábbi szakmai kérdésekre adott válaszok:

-          Mindenképp szükséges a kerékpárút megépítése, mivel bármelyik nyomvonal is lesz, továbbra is óriási forgalom marad majd a faluban.

-          Szükség van a meglévő út felújítására is, mivel az elkerülő megépülése után ez az út már önkormányzati tulajdonba kerül, és biztosan nem lesz arra forrásunk, hogy ezt az utat is felújítsuk, miközben a keleti elkerülő esetén a mai forgalom fele megmarad majd rajta.

-          Nagyon fontos a faluban maradó forgalom kérdése, mivel itt egyelőre tisztázni kell néhány számot, ami szerintünk nem helyes. Ettől függetlenül a keleti elkerülő esetén a jelenlegi forgalom (8.000 gépjármű/nap) felét várhatjuk. Ez a szám a nyugati esetén a jelenlegi negyede (2.000).

-          Külön kérdés, hogy milyen forgalombiztonsági lehetőségek vannak, hogy ezt az átmenő forgalmat lelassítsuk. Egy 40-es tábla nem ér semmit, ezt látjuk. De ha az út már nem lesz főút, és még jobban lehet száguldozni rajta, viszont bejön négyezer kocsi naponta, akkor ez egy nagyon lényeges kérdés, hisz nő majd a balesetveszély.

-          Kérdés, hogy keleti elkerülő esetén mit terveznek a sok vad kivédése ellen. Sokan ismerik azt, hogy Nemesnádudvar felé mennyi vadbaleset van, nem lenne jó, ha ez nálunk is gyakran fordulna elő.

-          Lényeges tovább, hogy a nyugati elkerülő esetén érheti-e a lakosságot zaj és fényhatás? Ha igen, akkor mekkora mértékű és mit tesznek ellene?

-          Nyugati elkerülő esetén a falu és a Duna közé épül egy nagy forgalmú út. Milyen műtárgyat szándékoznak építeni, hogy a lakosság biztonságosan lejusson a Duna partra?

4/ Tekintettel arra, hogy az érintett területeket az Állam kisajátítja, ahol komoly pénzt fizet majd a gazdáknak, így az önkormányzati közérdek nem az, hogy vizsgálja, hogy melyik gazda mennyi pénzt kap, és eszerint döntsön. Ez már a gazdák magánérdeke lesz. Ezért az önkormányzat véleményét nem befolyásolják a földek tulajdonosai, hisz majd a NIF Zrt. feladata lesz a velük való tárgyalás.

Jelenleg itt állunk, amennyiben továbblépés lesz, akkor erről szintén tájékoztatást fogok adni.

 

Felső Róbert

polgármester